twitter instagram YouTube

2018-07-18
3 płaszczyzny współpracy

3 płaszczyzny współpracy

Organizacje pozarządowe skupiają aktywnych obywateli i podejmują działania na rzecz społeczności lokalnych są ważnym partnerem dla leszczyńskiego samorządu. Skuteczność działań podejmowanych przez organizacje sprawia, że z roku na rok rośnie ich rola w kreowaniu pozytywnych zmian w środowisku lokalnym.

Niepodważalna rola leszczyńskiego sektora pozarządowego jako partnera samorządu umożliwia skuteczną realizację wspólnego, długofalowego celu, jakim jest wzmacnianie współpracy między Urzędem Miasta Leszna, a organizacjami pozarządowymi i służy budowie Aktywnego Obywatelskiego Leszna.

Miasto współpracuje z leszczyńskimi NGO na trzech głównych płaszczyznach.

Płaszczyzna I:
Współpraca jednostek samorządu terytorialnego  i organizacji pozarządowych w zakresie tworzenia polityk publicznych

Politykę publiczną rozumiemy jako sumę systemowych i porządkowych działań, które podejmowane są dla rozwiązywania najważniejszych problemów, które dotykają mieszkańców lokalnych społeczności. Obejmuje ona trzy kluczowe sfery

  • koncepcje rozwiązań problemów,
  • działania publiczne (ich produkty),
  • rezultaty tych działań (wpływ działań na dobrostan obywateli).

Miasto Leszno angażuje organizacje pozarządowe w procesy tworzenia planów, programów i strategii  zaspokajania potrzeb obywateli i rozwiązywania problemów społecznych, dzięki czemu tworzone dokumenty są bardziej adekwatne do potrzeb i problemów różnych grup mieszkańców.

Polityki tworzone w partnerstwie pobudzają również zainteresowanie społeczności współudziałem w ich planowaniu i realizacji. Aktualnie trwają prace nad Programem Współpracy na rok 2019 – więcej informacji TUTAJ

Płaszczyzna II:

Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań publicznych

—Wdrażanie polityk publicznych prezentowanych w pierwszej płaszczyźnie odbywa się bezpośrednio poprzez realizację zadań publicznych.

—Zadania publiczne to działania, które podejmuje administracja samorządowa w ramach  ustaw określających zakres ich kompetencji.

—Głównym argumentem współpracy w tym obszarze jest dążenie do lepszego zaspokajania potrzeb społecznych z wykorzystaniem potencjału partnerów. 

Formy finansowe współpracy

Zlecanie zadań publicznych wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi /wzorców działań.

Wynikają one z:

  • —obowiązujących przepisów prawa (ustawy o finansach publicznych, prawa zamówień publicznych czy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie),
  • wymogów zarządzania w administracji publicznej,
  • uwarunkowań kulturowych.

Formy finansowe - przepisy prawa

a) ogłaszanie konkursów na realizację zadań publicznych;

b) przyjmowanie i rozpatrywanie przez JST wniosków organizacji pozarządowych o realizację zadania publicznego;

c) zlecanie organizacjom pozarządowym obsługi konkursów ofert na realizację zadań publicznych;

d) podzlecanie zadań w ramach umowy na realizację zadania publicznego i regranting.

Formy finansowe - wymogi zarządzania w jst

a) standaryzacja usług publicznych (obligatoryjna przy powierzeniu zadania);

b) powiązanie kryteriów wyboru ofert w ramach konkursu z programem współpracy i dokumentami planistycznymi;

c) uwzględnianie w kosztach realizacji zadań publicznych zarówno wydatków merytorycznych (bezpośrednich), jak i administracyjnych związanych z ich realizacją (pośrednich);

d) dopuszczenie w umowach z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych możliwości dokonywania przesunięć wydatków pomiędzy pozycjami;

e) jawność procedur naboru i wyboru ofert na realizację zadań publicznych;

f) opracowanie i wdrożenie efektywnego systemu monitoringu i oceny realizacji zleconych zadań publicznych.

Formy finansowe - uwarunkowania kulturowe

a) wspólne oferty organizacji pozarządowych (wspierające rozwój partnerstw projektowych);

b) stosowanie klauzul społecznych przy zamówieniach publicznych;

c) mieszany skład komisji konkursowych z udziałem przedstawicieli różnych sektorów, wyłączający wystąpienie konfliktu interesów;

d) publikowanie informacji, raportów i sprawozdań z realizacji zadań publicznych.

Przykładowe formy niefinansowe współpracy

  • —udostępnianie rzeczowych i kadrowych zasobów samorządu,
  • udostępnianie infrastruktury promocyjnej samorządu ,
  • obejmowanie patronatami realizacje zadań publicznych,
  • udzielanie przez samorząd wsparcia merytorycznego (informacja, doradztwo, szkolenia) realizatorom zadań i usług publicznych,
  • funkcjonowanie wspólnych zespołów koordynujących i monitorujących realizację zadań publicznych w danej sferze publicznej (np.: komisje konkursowe, zespoły branżowe,  komitety sterujące).

Formy współpracy – partnerstwo

Współpraca przy realizacji konkretnych projektów na rzecz realizacji zadań publicznych (tzw. partnerstwa projektowe) przyczynia się do efektywnego wykorzystywania  zasobów  osobowych i rzeczowych partnerów tworząc efekt synergii.

Płaszczyzna III:

Infrastruktura współpracy, tworzenie warunków do społecznej aktywności

  • wspieranie działania już istniejących organizacji i nieformalnych, oddolnych inicjatyw mieszkańców, a także stwarzanie warunki do zawiązywania się organizacji pozarządowych  i inicjatyw,
  • wsparcie szkoleniowo – doradcze w zakresie rozwoju organizacji i inicjatyw obywatelskich, np. świadczenie usług doradczych i szkoleniowych; pomoc szkoleniowo-doradcza przy powstawaniu nowych podmiotów; szkolenie liderów; wspieranie wolontariatu; wsparcie w pozyskiwaniu środków (np. pomoc przy pisaniu projektów, zorganizowaniu zbiórki publicznej itp.),
  • wspieranie przez leszczyński samorząd kampanii informacyjno-promocyjnych organizacji pozarządowych i inicjatyw obywatelskich z wykorzystaniem narzędzi będących w dyspozycji samorządu oraz  udostępnienie przez samorząd kanałów informacyjnych do promocji lokalnych organizacji pozarządowych (portal ngo.leszno.pl, media społecznosciowe Facebook /Twitter /Instagram Leszczyńskie NGO, materiały promocyjne),
  • prowadzenie ogólnodostępnej bazy danych o zarejestrowanych organizacjach pozarządo­wych zawierającej dane teleadresowe i o prowadzonej działalności,
  • organizacja spotkań, warsztatów problemowych (np. kultura, edukacja, pomoc socjalna, sport, ochrona zdrowia, równość szans i przeciwdziałanie dyskryminacji) i wykorzystywanie ich jako formy działań integracyjnych i płaszczyzny wymiany doświadczeń czy okazji nawiązania partnerstw i współpracy,
  • organizacja plenarnych (tj. skierowanych do wszystkich organizacji) spotkań organizacji pozarządowych (stwarzanie płaszczyzn wymiany poglądów, wiedzy i doświadczeń w sektorze pozarządowym) np. organizacja Targów NGO oraz akcji Aktywne Obywatelskie Leszno.

Partnerstwo lokalne

Fundamentem współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi, a także innymi podmiotami lokalnymi (np. przedsiębiorcami) w zakresie polityk i zadań publicznych jest partnerstwo lokalne – czyli łączenie zasobów, wiedzy, doświadczenia, współudział, współdecydowanie i współodpowiedzialność za kondycję wspólnoty lokalnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

Opublikował: ngo@leszno.pl
Napisz do nas