twitter instagram YouTube

2022-01-03
Konkurs MSZ: „Dyplomacja publiczna 2022”

Konkurs MSZ: „Dyplomacja publiczna 2022”

FUNDATOR: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

CEL KONKURSU: Celem konkursu jest wyłonienie najlepszych projektów, obejmujących realizację zadań publicznych z uwzględnieniem celów i działań w ramach obszarów I-IV oraz priorytetów Ministerstwa Spraw Zagranicznych w obszarze dyplomacji publicznej. Dyplomacja publiczna obejmuje działania o charakterze strategicznym, koordynacyjnym i wykonawczym, które poprzez kształtowanie postaw społecznych i opinii publicznej za granicą pomagają uzyskać zrozumienie i poparcie dla polskiej racji stanu oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej. Nadrzędnym celem dyplomacji publicznej jest tworzenie pozytywnego klimatu do realizacji zadań polskiej polityki zagranicznej, jej zrozumienia i poparcia oraz budowanie i wzmacnianie pozytywnego wizerunku Polski za granicą za pośrednictwem soft power. Do dyplomacji publicznej należą m.in.: dyplomacja kulturalna, historyczna, naukowa, ekonomiczna, kulinarna, sportowa, językowa (promocja języka polskiego) oraz cyfrowa.

NA CO MOŻNA OTRZYMAĆ DOFINANSOWANIE:

Działania w ramach obszaru I.

  1. Promocja aktywności Polski w ramach struktur regionalnych, takich jak Grupa Wyszehradzka, Inicjatywa Trójmorza, Trójkąt Lubelski i innych formatach. Współpraca i zaangażowanie Polski w OBWE.
  2. Prezentacja sukcesu polskich przemian ustrojowych, gospodarczych, społecznych i kulturalnych. Promocja pozytywnego zaangażowania Polski w regionie Bałkanów Zachodnich, Kaukazu Południowego i Mołdawii, a także na rzecz wsparcia społeczeństwa obywatelskiego na Białorusi w tworzenie warunków dla rozwoju demokracji i dialogu politycznego oraz wobec Ukrainy przy wspieraniu jej działań na rzecz zbliżenia do struktur euroatlantyckich, z wykorzystaniem Partnerstwa Wschodniego.
  3. Ukazywanie Polski jako kraju otwartego na współpracę gospodarczą i biznesową, szczególnie w innowacyjnych sektorach gospodarczych. Polski „gen solidarności” (Polska – liderem przemian ustrojowych i gospodarczych, dzielącym się swoimi doświadczeniami z innymi państwami). Promocja różnych dziedzin polskiej gospodarki i polskich firm w ramach dyplomacji ekonomicznej z uwzględnieniem działań innych polskich podmiotów administracji publicznej zaangażowanych w tę dziedzinę.
  4. Promocja turystycznych walorów Polski wraz ze spełniającą najwyższe standardy bazą wypoczynkową i wellness. Polska jako kraj atrakcyjny dla zagranicznych turystów ceniących sobie komfort, zdrowy styl życia, w tym naturalną kuchnię z lokalnymi produktami i agroturystyką, a także infrastrukturą rowerową. Polska jako kraj, posiadający unikatowe obszary natury, w którym są również nowoczesne miasta i ciekawe przykłady rewitalizacji miast przemysłowych. Promocja Polski jako lidera zrównoważonego rozwoju miast w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w kontekście Światowego Forum Miejskiego (World Urban Forum – WUF11), Katowice 2022.
  5. Promocja skutecznych mechanizmów polskich przemian społeczno-ekonomicznych (m.in. w obszarze walki z korupcją, rozwoju idei budżetu partycypacyjnego, zmian w gospodarce odpadami, polityki społecznej i prorodzinnej, polityki regionalnej oraz rozwoju miast i wsi, rozwoju polskiego sektora start-up oraz rozwoju jednostek samorządowych).
  6. Upowszechnianie za granicą polskiego modelu współpracy administracji publicznej z sektorem pozarządowym, w tym: idei wolontariatu, ochrony praw człowieka (w partnerstwie z lokalnymi NGO), wspierania społeczeństwa obywatelskiego i organizacji pozarządowych.

Działania w ramach obszaru II.

  1. Przeciwdziałanie dezinformacji dotyczącej historii XX wieku, zwłaszcza okresu II wojny światowej oraz związanych z nią strat osobowych, kulturalnych i materialnych, również w wymiarze dokonywanej zagłady Żydów polskich na okupowanych przez III Rzeszę Niemiecką ziemiach polskich. Przeciwdziałanie wadliwym kodom pamięci. Konkurs Ministra Spraw Zagranicznych RP 3/14
  2. Przeciwdziałanie rosyjskiej i białoruskiej propagandzie oraz dezinformacji jako formy walki informacyjnej, kwestionującej wartości i sens działania instytucji demokratycznych, fałszującej wzajemne relacje oraz wpływającej negatywnie na wizerunek Polski.
  3. Przeciwdziałanie fałszywej narracji, która w obszarze wzajemnych relacji utrudnia budowanie trwałych więzi między instytucjami i społeczeństwem polskim oraz społeczeństwami Białorusi, Rosji i Ukrainy.
  4. Przeciwdziałanie rosyjskiej i białoruskiej narracji obwiniającej Polskę za spowodowanie kryzysu migracyjnego na granicy z Białorusią. Ukazywanie Polski jako kraju, który nie tylko strzeże swojej, ale także zewnętrznej granicy Unii Europejskiej i dąży do poprawy sytuacji w krajach, z których pochodzą imigranci.
  5. Przeciwdziałanie tzw. fake newsom i deepfakom; dementowanie fałszywych wiadomości; prowadzenie narracji dot. kwestii bieżących oraz historycznych w oparciu o uznaną powszechnie prawdę o tych zdarzeniach i wnikliwe obserwowanie mechanizmów zniekształcania faktów historycznych w celu przeciwdziałania dezinformacji dotyczącej zwłaszcza historii XX wieku.
  6. Monitorowanie komunikatów nt. Polski, identyfikowanie ew. wizerunkowych zagrożeń oraz podejmowanie działań przeciwstawiających się uproszczonym ocenom naszego kraju, fałszom historycznym, negatywnym stereotypom, itp. Rozwijanie współpracy z podmiotami z innych krajów, tym szczególnie z Ukrainy w zakresie monitorowania i przeciwdziałania rosyjskiej i białoruskiej dezinformacji.
  7. Polska jako kraj sprzeciwiający się antysemityzmowi i wszelkim innym formom rasizmu i dyskryminacji, reagujący na działania o charakterze dyfamacyjnym, obciążające nasz kraj i Polaków odpowiedzialnością za zbrodnie niemieckie w trakcie drugiej wojny światowej.

Działania w ramach obszaru III.

  1. Wielcy Polacy. Prezentacja dorobku polskich naukowców, inżynierów i wynalazców oraz ich wkładu w cywilizację naukowo-techniczną, a także popularyzacja twórczości polskich pisarzy światowego formatu ze szczególnym uwzględnieniem historycznych rocznic i dat, będących przedmiotem uchwał Sejmu i Senatu na 2022 r.
  2. Upowszechnianie dramatycznych losów Polaków pod okupacją niemiecką – ofiar reżimu nazistowskiego, w tym zwłaszcza ofiar KL Gusen oraz losów Polaków w ZSRR – ofiar reżimu stalinowskiego. Przedstawianie prawdy o zbrodni katyńskiej oraz ofiarach wywózek na Sybir.
  3. Polska jako kraj tragicznie doświadczony skutkami II wojny światowej nie przestaje być strażnikiem pamięci polskich Żydów zamordowanych podczas wojny – prezentacja polskiego dorobku naukowego i muzealniczego w sferze zachowania miejsc pamięci związanych z Zagładą, z uwzględnieniem kontekstu ważnych rocznic związanych z Holokaustem, w tym 80. rocznicy rozpoczęcia Akcji Reinhardt. Konkurs Ministra Spraw Zagranicznych RP 4/14
  4. Przypomnienie dziedzictwa polskich Żydów i innych mniejszości narodowych i etnicznych jako integralnego elementu tożsamości Rzeczypospolitej Polskiej.
  5. Badanie i prezentowanie działań i dokonań polskiej dyplomacji czasów II wojny światowej na rzecz ratowania polskich i europejskich Żydów.
  6. Przywracanie pamięci o polskich generałach, którzy przyczynili się do zwycięstwa aliantów i promocji sprawy polskiej w czasie drugiej wojny światowej: Gen. Maczek, Gen. Sosabowski i Gen. Anders, nawiązując w szczególności do 130. rocznicy urodzin tych trzech generałów przypadającej w 2022 r.
  7. Walka z negacjonizmem i zniekształcaniem prawdy historycznej o Holokauście, zgodnie z roboczą definicją IHRA tych zjawisk, w tym walka z próbami rozmycia odpowiedzialności za utworzenie obozów koncentracyjnych i obozów śmierci, zakładanych i prowadzonych przez nazistowskie Niemcy, poprzez obarczanie winą innych narodów lub grup etnicznych.

Działania w ramach obszaru IV.

  1. Intensyfikacja międzynarodowych stosunków kulturalnych, poszukiwanie i budowanie kolejnych partnerstw kulturowych m.in. w celu budowy silnej marki polskiej kultury za granicą, zbliżania do siebie narodów i lepszego zrozumienia oraz rozwiązywania problemów globalnych. Nawiązywanie partnerstw instytucjonalnych, partnerstw miast, instytucji kultury i szkół wyższych.
  2. Ukazywanie Polski jako kraju ludzi zdolnych, kreatywnych i wielkich osobowości, podkreślanie ich wkładu w tworzenie europejskiej i światowej kultury.
  3. Wspieranie współpracy, wzajemnego zainteresowania i dialogu między Polakami i Żydami, w tym również prezentowanie odnowy i rozkwitu życia żydowskiego w Polsce po 1989 r.
  4. Uczczenie 30-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych z państwami powstałymi po rozpadzie Związku Sowieckiego (m.in. Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Ukraina i Uzbekistan).
  5. Promocja Polski jako atrakcyjnego kraju do podejmowania studiów wyższych. Promocja języka polskiego i studiów polonistycznych oraz popularyzacja nauki języka polskiego jako języka obcego, a także promocja polskich uczelni, polskiej nauki i wiedzy o współczesnej Polsce w krajach sąsiedzkich oraz krajach z liczną polska diasporą, której celem będzie wzrost liczby zagranicznych studentów na polskich uczelniach.
  6. Polska jako kraj zaangażowany w walkę i przeciwdziałanie antysemityzmowi, zgodnie z roboczą prawnie niewiążącą definicją antysemityzmu IHRA, i innym formom rasizmu i dyskryminacji, w tym wspieranie międzynarodowej współpracy w tym zakresie.

KTO MOŻE SKŁADAĆ WNIOSKI:

  1. Zarejestrowane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057) oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ww. ustawy, tj.:
  2. stowarzyszenia,
  3. fundacje,
  4. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,
  5. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1133), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału pomiędzy swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników,
  6. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
  7. spółdzielnie socjalne,
  8. niepubliczne szkoły wyższe,
  9. publiczne szkoły wyższe
  10. jednostki samorządu terytorialnego

WYSOKOŚĆ DOTACJI: Dotacje do 200 tys. PLN

TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW: do 31 stycznia 2022 r.

TERMIN REALIZACJI ZADANIA: nie wcześniej niż od dnia 15 kwietnia 2022 r. i nie później niż do dnia 15 grudnia 2022 r.

ŹRÓDŁO ORAZ DODATKOWE INFORMACJE:
Szczegółowe informacje można uzyskać na stronie internetowej organizatora konkursu https://www.gov.pl/web/dyplomacja/konkurs-dyplomacja-publiczna-2022

KONTAKT:
Pytania, dotyczące konkursu, należy przesyłać w czasie trwania naboru ofert na adres dotacjengo@msz.gov.pl, z podaniem w tytule korespondencji nazwy konkursu oraz nazwy organizacji zadającej pytanie.

Opublikował: op@leszno.pl
Napisz do nas