2022-01-03
Konkurs MSZ: „Dyplomacja publiczna 2022”
FUNDATOR: Ministerstwo Spraw Zagranicznych
CEL KONKURSU: Celem konkursu jest wyłonienie najlepszych projektów, obejmujących realizację zadań publicznych z uwzględnieniem celów i działań w ramach obszarów I-IV oraz priorytetów Ministerstwa Spraw Zagranicznych w obszarze dyplomacji publicznej. Dyplomacja publiczna obejmuje działania o charakterze strategicznym, koordynacyjnym i wykonawczym, które poprzez kształtowanie postaw społecznych i opinii publicznej za granicą pomagają uzyskać zrozumienie i poparcie dla polskiej racji stanu oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej. Nadrzędnym celem dyplomacji publicznej jest tworzenie pozytywnego klimatu do realizacji zadań polskiej polityki zagranicznej, jej zrozumienia i poparcia oraz budowanie i wzmacnianie pozytywnego wizerunku Polski za granicą za pośrednictwem soft power. Do dyplomacji publicznej należą m.in.: dyplomacja kulturalna, historyczna, naukowa, ekonomiczna, kulinarna, sportowa, językowa (promocja języka polskiego) oraz cyfrowa.
NA CO MOŻNA OTRZYMAĆ DOFINANSOWANIE:
Działania w ramach obszaru I.
- Promocja aktywności Polski w ramach struktur regionalnych, takich jak Grupa Wyszehradzka, Inicjatywa Trójmorza, Trójkąt Lubelski i innych formatach. Współpraca i zaangażowanie Polski w OBWE.
- Prezentacja sukcesu polskich przemian ustrojowych, gospodarczych, społecznych i kulturalnych. Promocja pozytywnego zaangażowania Polski w regionie Bałkanów Zachodnich, Kaukazu Południowego i Mołdawii, a także na rzecz wsparcia społeczeństwa obywatelskiego na Białorusi w tworzenie warunków dla rozwoju demokracji i dialogu politycznego oraz wobec Ukrainy przy wspieraniu jej działań na rzecz zbliżenia do struktur euroatlantyckich, z wykorzystaniem Partnerstwa Wschodniego.
- Ukazywanie Polski jako kraju otwartego na współpracę gospodarczą i biznesową, szczególnie w innowacyjnych sektorach gospodarczych. Polski „gen solidarności” (Polska – liderem przemian ustrojowych i gospodarczych, dzielącym się swoimi doświadczeniami z innymi państwami). Promocja różnych dziedzin polskiej gospodarki i polskich firm w ramach dyplomacji ekonomicznej z uwzględnieniem działań innych polskich podmiotów administracji publicznej zaangażowanych w tę dziedzinę.
- Promocja turystycznych walorów Polski wraz ze spełniającą najwyższe standardy bazą wypoczynkową i wellness. Polska jako kraj atrakcyjny dla zagranicznych turystów ceniących sobie komfort, zdrowy styl życia, w tym naturalną kuchnię z lokalnymi produktami i agroturystyką, a także infrastrukturą rowerową. Polska jako kraj, posiadający unikatowe obszary natury, w którym są również nowoczesne miasta i ciekawe przykłady rewitalizacji miast przemysłowych. Promocja Polski jako lidera zrównoważonego rozwoju miast w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w kontekście Światowego Forum Miejskiego (World Urban Forum – WUF11), Katowice 2022.
- Promocja skutecznych mechanizmów polskich przemian społeczno-ekonomicznych (m.in. w obszarze walki z korupcją, rozwoju idei budżetu partycypacyjnego, zmian w gospodarce odpadami, polityki społecznej i prorodzinnej, polityki regionalnej oraz rozwoju miast i wsi, rozwoju polskiego sektora start-up oraz rozwoju jednostek samorządowych).
- Upowszechnianie za granicą polskiego modelu współpracy administracji publicznej z sektorem pozarządowym, w tym: idei wolontariatu, ochrony praw człowieka (w partnerstwie z lokalnymi NGO), wspierania społeczeństwa obywatelskiego i organizacji pozarządowych.
Działania w ramach obszaru II.
- Przeciwdziałanie dezinformacji dotyczącej historii XX wieku, zwłaszcza okresu II wojny światowej oraz związanych z nią strat osobowych, kulturalnych i materialnych, również w wymiarze dokonywanej zagłady Żydów polskich na okupowanych przez III Rzeszę Niemiecką ziemiach polskich. Przeciwdziałanie wadliwym kodom pamięci. Konkurs Ministra Spraw Zagranicznych RP 3/14
- Przeciwdziałanie rosyjskiej i białoruskiej propagandzie oraz dezinformacji jako formy walki informacyjnej, kwestionującej wartości i sens działania instytucji demokratycznych, fałszującej wzajemne relacje oraz wpływającej negatywnie na wizerunek Polski.
- Przeciwdziałanie fałszywej narracji, która w obszarze wzajemnych relacji utrudnia budowanie trwałych więzi między instytucjami i społeczeństwem polskim oraz społeczeństwami Białorusi, Rosji i Ukrainy.
- Przeciwdziałanie rosyjskiej i białoruskiej narracji obwiniającej Polskę za spowodowanie kryzysu migracyjnego na granicy z Białorusią. Ukazywanie Polski jako kraju, który nie tylko strzeże swojej, ale także zewnętrznej granicy Unii Europejskiej i dąży do poprawy sytuacji w krajach, z których pochodzą imigranci.
- Przeciwdziałanie tzw. fake newsom i deepfakom; dementowanie fałszywych wiadomości; prowadzenie narracji dot. kwestii bieżących oraz historycznych w oparciu o uznaną powszechnie prawdę o tych zdarzeniach i wnikliwe obserwowanie mechanizmów zniekształcania faktów historycznych w celu przeciwdziałania dezinformacji dotyczącej zwłaszcza historii XX wieku.
- Monitorowanie komunikatów nt. Polski, identyfikowanie ew. wizerunkowych zagrożeń oraz podejmowanie działań przeciwstawiających się uproszczonym ocenom naszego kraju, fałszom historycznym, negatywnym stereotypom, itp. Rozwijanie współpracy z podmiotami z innych krajów, tym szczególnie z Ukrainy w zakresie monitorowania i przeciwdziałania rosyjskiej i białoruskiej dezinformacji.
- Polska jako kraj sprzeciwiający się antysemityzmowi i wszelkim innym formom rasizmu i dyskryminacji, reagujący na działania o charakterze dyfamacyjnym, obciążające nasz kraj i Polaków odpowiedzialnością za zbrodnie niemieckie w trakcie drugiej wojny światowej.
Działania w ramach obszaru III.
- Wielcy Polacy. Prezentacja dorobku polskich naukowców, inżynierów i wynalazców oraz ich wkładu w cywilizację naukowo-techniczną, a także popularyzacja twórczości polskich pisarzy światowego formatu ze szczególnym uwzględnieniem historycznych rocznic i dat, będących przedmiotem uchwał Sejmu i Senatu na 2022 r.
- Upowszechnianie dramatycznych losów Polaków pod okupacją niemiecką – ofiar reżimu nazistowskiego, w tym zwłaszcza ofiar KL Gusen oraz losów Polaków w ZSRR – ofiar reżimu stalinowskiego. Przedstawianie prawdy o zbrodni katyńskiej oraz ofiarach wywózek na Sybir.
- Polska jako kraj tragicznie doświadczony skutkami II wojny światowej nie przestaje być strażnikiem pamięci polskich Żydów zamordowanych podczas wojny – prezentacja polskiego dorobku naukowego i muzealniczego w sferze zachowania miejsc pamięci związanych z Zagładą, z uwzględnieniem kontekstu ważnych rocznic związanych z Holokaustem, w tym 80. rocznicy rozpoczęcia Akcji Reinhardt. Konkurs Ministra Spraw Zagranicznych RP 4/14
- Przypomnienie dziedzictwa polskich Żydów i innych mniejszości narodowych i etnicznych jako integralnego elementu tożsamości Rzeczypospolitej Polskiej.
- Badanie i prezentowanie działań i dokonań polskiej dyplomacji czasów II wojny światowej na rzecz ratowania polskich i europejskich Żydów.
- Przywracanie pamięci o polskich generałach, którzy przyczynili się do zwycięstwa aliantów i promocji sprawy polskiej w czasie drugiej wojny światowej: Gen. Maczek, Gen. Sosabowski i Gen. Anders, nawiązując w szczególności do 130. rocznicy urodzin tych trzech generałów przypadającej w 2022 r.
- Walka z negacjonizmem i zniekształcaniem prawdy historycznej o Holokauście, zgodnie z roboczą definicją IHRA tych zjawisk, w tym walka z próbami rozmycia odpowiedzialności za utworzenie obozów koncentracyjnych i obozów śmierci, zakładanych i prowadzonych przez nazistowskie Niemcy, poprzez obarczanie winą innych narodów lub grup etnicznych.
Działania w ramach obszaru IV.
- Intensyfikacja międzynarodowych stosunków kulturalnych, poszukiwanie i budowanie kolejnych partnerstw kulturowych m.in. w celu budowy silnej marki polskiej kultury za granicą, zbliżania do siebie narodów i lepszego zrozumienia oraz rozwiązywania problemów globalnych. Nawiązywanie partnerstw instytucjonalnych, partnerstw miast, instytucji kultury i szkół wyższych.
- Ukazywanie Polski jako kraju ludzi zdolnych, kreatywnych i wielkich osobowości, podkreślanie ich wkładu w tworzenie europejskiej i światowej kultury.
- Wspieranie współpracy, wzajemnego zainteresowania i dialogu między Polakami i Żydami, w tym również prezentowanie odnowy i rozkwitu życia żydowskiego w Polsce po 1989 r.
- Uczczenie 30-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych z państwami powstałymi po rozpadzie Związku Sowieckiego (m.in. Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Ukraina i Uzbekistan).
- Promocja Polski jako atrakcyjnego kraju do podejmowania studiów wyższych. Promocja języka polskiego i studiów polonistycznych oraz popularyzacja nauki języka polskiego jako języka obcego, a także promocja polskich uczelni, polskiej nauki i wiedzy o współczesnej Polsce w krajach sąsiedzkich oraz krajach z liczną polska diasporą, której celem będzie wzrost liczby zagranicznych studentów na polskich uczelniach.
- Polska jako kraj zaangażowany w walkę i przeciwdziałanie antysemityzmowi, zgodnie z roboczą prawnie niewiążącą definicją antysemityzmu IHRA, i innym formom rasizmu i dyskryminacji, w tym wspieranie międzynarodowej współpracy w tym zakresie.
KTO MOŻE SKŁADAĆ WNIOSKI:
- Zarejestrowane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057) oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ww. ustawy, tj.:
- stowarzyszenia,
- fundacje,
- osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,
- spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1133), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału pomiędzy swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników,
- stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
- spółdzielnie socjalne,
- niepubliczne szkoły wyższe,
- publiczne szkoły wyższe
- jednostki samorządu terytorialnego
WYSOKOŚĆ DOTACJI: Dotacje do 200 tys. PLN
TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW: do 31 stycznia 2022 r.
TERMIN REALIZACJI ZADANIA: nie wcześniej niż od dnia 15 kwietnia 2022 r. i nie później niż do dnia 15 grudnia 2022 r.
ŹRÓDŁO ORAZ DODATKOWE INFORMACJE:
Szczegółowe informacje można uzyskać na stronie internetowej organizatora konkursu https://www.gov.pl/web/dyplomacja/konkurs-dyplomacja-publiczna-2022
KONTAKT:
Pytania, dotyczące konkursu, należy przesyłać w czasie trwania naboru ofert na adres dotacjengo@msz.gov.pl, z podaniem w tytule korespondencji nazwy konkursu oraz nazwy organizacji zadającej pytanie.