twitter instagram YouTube

2022-04-13
Erasmus plus – Nauczycielskie Akademie Erasmus +

Erasmus plus – Nauczycielskie Akademie Erasmus +

Ogólnym celem akcji jest utworzenie europejskich partnerstw organizatorów kształcenia i szkolenia nauczycieli w celu ustanowienia akademii nauczycielskich Erasmus+. Będą się one zajmowały rozwijaniem europejskiego i międzynarodowego wymiaru kształcenia nauczycieli. Akademie będą promowały wielojęzyczność, świadomość językową i różnorodność kulturową, rozwijały kształcenie nauczycieli zgodnie z priorytetami polityki edukacyjnej UE i będą przyczyniały się do osiągania celów europejskiego obszaru edukacji. Wnioskodawcy muszą złożyć wnioski o dofinansowanie do dnia 7 września do godz. 17:00:00 (czasu obowiązującego w Brukseli).

ZARZĄDCA: Europejska Agencja Wykonawcza ds. Edukacji i Kultury (EACEA).

O PROGRAMIE: Akcja ma na celu utworzenie europejskich partnerstw organizatorów kształcenia i szkolenia nauczycieli w celu ustanowienia akademii nauczycielskich Erasmus+.

CEL AKCJI: ogólnym celem tej akcji jest utworzenie europejskich partnerstw organizatorów kształcenia i szkolenia nauczycieli w celu ustanowienia akademii nauczycielskich Erasmus+, które będą zajmowały się rozwijaniem europejskiego i międzynarodowego wymiaru kształcenia nauczycieli. Akademie te będą promowały wielojęzyczność, świadomość językową i różnorodność kulturową, rozwijały kształcenie nauczycieli zgodnie z priorytetami polityki edukacyjnej UE i będą przyczyniały się do osiągania celów europejskiego obszaru edukacji.

Akademie nauczycielskie Erasmus+ będą dążyły do osiągnięcia celów, które obejmują:

  • przyczynienie się do poprawy polityki i praktyk w zakresie kształcenia nauczycieli w Europie przez tworzenie sieci i wspólnot praktyków w zakresie kształcenia nauczycieli, które skupiają organizatorów zajmujących się kształceniem wstępnym nauczycieli (kształcenie przyszłych nauczycieli przed rozpoczęciem pracy) oraz organizatorów zajmujących się ustawicznym doskonaleniem zawodowym (w trakcie pracy), a także inne właściwe podmioty, takie jak stowarzyszenia nauczycieli, ministerstwa i zainteresowane strony, w celu opracowania oraz przetestowania strategii i programów kształcenia zawodowego, które są skuteczne, dostępne i możliwe do wykorzystania w innych kontekstach;
  • wzmocnienie europejskiego wymiaru i umiędzynarodowienie kształcenia nauczycieli poprzez innowacyjną i praktyczną współpracę z edukatorami nauczycieli i nauczycielami z innych krajów europejskich oraz poprzez wymianę doświadczeń na rzecz dalszego rozwoju kształcenia nauczycieli w Europie; współpraca ta będzie dotyczyć kluczowych priorytetów Unii Europejskiej, takich jak uczenie się w świecie cyfrowym, zrównoważony rozwój, równy dostęp i włączenie społeczne, również poprzez oferowanie nauczycielom kursów, modułów i innych możliwości uczenia się w zakresie tych tematów;
  • wspólne opracowanie i testowanie różnych modeli mobilności (wirtualnej, fizycznej i mieszanej) w ramach kształcenia wstępnego nauczycieli oraz ich ustawicznego doskonalenia zawodowego w celu podniesienia jakości i zwiększenia liczby sytuacji, w których wykorzystuje się mobilność, a także sprawienia, aby mobilność stała się integralną częścią kształcenia nauczycieli w Europie;
  • rozwijanie trwałej współpracy między organizatorami kształcenia nauczycieli, która będzie miała wpływ na jakość kształcenia nauczycieli w Europie oraz będzie miała na celu wzbogacenie polityki kształcenia nauczycieli na szczeblu europejskim i krajowym.

NA CO MOŻNA OTRZYMAĆ DOFINANSOWANIE:

Każda akademia nauczycielska Erasmus+ wdraża spójny i kompleksowy zestaw działań, takich jak:

  • Współpraca i tworzenie sieci i wspólnot praktyków z organizatorami kształcenia nauczycieli, stowarzyszeniami nauczycieli, organizacjami publicznymi zajmującymi się kształceniem nauczycieli i innymi odpowiednimi podmiotami w celu tworzenia innowacyjnych strategii i programów na rzecz wstępnego i ustawicznego rozwoju zawodowego nauczycieli i szkół.
  • Opracowanie i zapewnianie wspólnych, innowacyjnych i skutecznych modułów kształcenia nauczycieli oraz zdobywania przez nich kompetencji w zakresie trudnych lub nowych kwestii pedagogicznych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. Muszą one dotyczyć konkretnych potrzeb przyszłych nauczycieli (w ramach ich kształcenia wstępnego) i nauczycieli pracujących (w ramach ustawicznego doskonalenia zawodowego);
  • opracowanie wspólnej oferty dotyczącej uczenia się, charakteryzującej się silnym wymiarem europejskim, który obejmuje działania w zakresie mobilności we wszystkich postaciach, np. zakładanie szkół letnich, wizyty studyjne dla studentów i nauczycieli oraz inne formy współpracy między kampusami, zarówno fizycznej, jak i wirtualnej;
  • identyfikacja skutecznych sposobów usuwania przeszkód dotyczących mobilności i określenie warunków, w tym dokonanie ustaleń praktycznych oraz uznanie uczenia się, w celu zwiększenia liczby przypadków wykorzystania mobilności i poprawy jej jakości oraz włączenie jej jako integralnej części oferty dla nauczycieli w zakresie wstępnego i ustawicznego uczenia się;
  • włączenie szkół, a w szczególności szkół przygotowujących do zawodu w działania obejmujące sprawdzanie innowacyjnych, nowych sposobów nauczania i dzielenie się nimi (w tym w zakresie podejść do nauczania i uczenia się na odległość i w trybie mieszanym);
  • podejmowanie, zgodnie z celami wspomnianego wezwania, studiów, prowadzenie badań lub analiz lub gromadzenie skutecznych praktyk w celu opracowania streszczeń, dokumentów otwierających debatę, zaleceń itp., aby doprowadzić do dyskusji i uwzględnić te nowe informacje w polityce dotyczącej kształcenia nauczycieli;
  • promowanie i przyznawanie pierwszeństwa istniejącym narzędziom programu Erasmus+, takim jak eTwinning i europejska platforma internetowa dla szkół School Education Gateway, w zakresie wirtualnej mobilności, współpracy i komunikacji na potrzeby testowania i udostępniania wyników

KTO MOŻE SKŁADAĆ WNIOSKI:

Wnioskodawcą może być każda krajowa uznana organizacja (o cechach organizacji uczestniczącej wymienionych poniżej) ustanowiona w państwie członkowskim UE lub państwie trzecim stowarzyszonym z Programem. Organizacja ta składa wniosek w imieniu wszystkich organizacji zaangażowanych w dany projekt.

Jakiego rodzaju organizacje kwalifikują się do udziału w projekcie? Poniższe organizacje ustanowione w państwach członkowskich UE i państwach trzecich stowarzyszonych z Programem (zob. sekcja „Kraje uprawnione” w części A niniejszego przewodnika) mogą uczestniczyć w roli partnerów pełnoprawnych lub partnerów stowarzyszonych:

  • instytucje kształcenia nauczycieli (kolegia, instytuty, uczelnie prowadzące kształcenie wstępne nauczycieli lub ustawiczne doskonalenie zawodowe) na poziomach ISCED 1–3, w tym nauczycieli VET;
  • ministerstwa lub podobne podmioty publiczne odpowiedzialne za szkolną politykę edukacyjną;
  • podmioty publiczne (lokalne, regionalne lub krajowe) i prywatne odpowiedzialne za opracowywanie polityk i oferty w zakresie kształcenia nauczycieli, a także określanie norm kwalifikacji nauczycieli;
  • stowarzyszenia nauczycieli lub inni uznani na szczeblu krajowym organizatorzy kształcenia nauczycieli i ustawicznego doskonalenia zawodowego;
  • organy odpowiedzialne za kształcenie i szkolenie nauczycieli oraz nadzór nad ich ustawicznym rozwojem zawodowym i kwalifikacjami;
  • szkoły współpracujące z organizatorami kształcenia nauczycieli w celu umożliwienia praktycznego szkolenia w ramach kształcenia nauczycieli;
  • inne szkoły (od szkół podstawowych po wstępne kształcenie i szkolenie zawodowe) lub inne organizacje (np. NGO, stowarzyszenia nauczycieli) mające znaczenie dla projektu.

WYSOKOŚĆ DOTACJI: Maksymalna kwota dofinansowania UE na projekt wynosi 1,5 mln EUR.

TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW: Wnioskodawcy muszą złożyć wnioski o dofinansowanie do dnia 7 września do godz. 17:00:00 (czasu obowiązującego w Brukseli).

TERMIN REALIZACJI ZADANIA: Czas trwania projektu - 3 lata

ŹRÓDŁO ORAZ DODATKOWE INFORMACJE:

Szczegółowe informacje można uzyskać na stronie internetowej organizatora konkursu: erasmusplus.org.pl oraz w Przewodniku po programie Erasmus+ na rok 2022, który w wersji polskiej dostępny jest tu: Przewodnik po Programie Erasmus +

KONTAKT:

Regionalne Punkty Informacyjne na lata 2021 – 2022 na terenie województwa wielkopolskiego:

1.    Kuratorium Oświaty w Poznaniu – Karolina Adamska – 780 386 020 - k.adamska@ko.poznan.pl

2.    Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Koninie - Przemysław Trawczynski - 601 498 634 - doradca2@cwrkdiz-konin.pl

Opublikował: op@leszno.pl
Napisz do nas