2023-07-18
Izby Pamięci – etap I
Zachęcamy do wzięcia udziału w I etapie programu Izby Pamięci – którego celem jest zgromadzenie i opracowanie zbiorów oraz przygotowanie koncepcji wystawy stałej, a także znalezienie dla niej stałego miejsca i gwarancji sfinansowania kosztów stałych przez przynajmniej 10 lat. Termin składania wniosków upływa 15 sierpnia 2023 roku.
FUNDATOR: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
O PROGRAMIE: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów ogłasza nabór wniosków do nowego programu dotacyjnego „Izby Pamięci” realizowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Zadaniem programu jest wsparcie finansowe i merytoryczne działań organizacji pozarządowych oraz instytucji kultury szczebla gminnego mających na celu utworzenie lub rozwój izb pamięci o zasięgu lokalnym. Program realizowany jest w formule dwuetapowej:
- etap I – zgromadzenie i opracowanie zbiorów oraz przygotowanie koncepcji wystawy stałej,
- etap II – stworzenie wystawy stałej oraz przygotowanie programu działania izby (skierowany wyłącznie do beneficjentów I etapu).
Beneficjenci I etapu zostaną zaproszeni do udziału w warsztatach, podczas których eksperci z muzeów i instytucji pamięci udzielą im wsparcia z zakresu zabezpieczania i ewidencji zbiorów oraz realizacji wystaw i prowadzenia działań edukacyjnych. Będzie to także forum prezentacji dobrych praktyk przez organizacje, które już zrealizowały podobne projekty i prowadzą izby pamięci. Ta część programu zostanie przygotowana we współpracy z Ośrodkiem „Pamięć i Przyszłość” we Wrocławiu, którego przedstawiciele podzielą się doświadczeniami zdobytymi podczas realizacji projektu „Ocalone dziedzictwa. Regionalne Izby Pamięci Ziem Zachodnich i Północnych”.
CEL KONKURSU: Celem zadań, które uzyskają dofinansowanie w pierwszym etapie programu jest zgromadzenie i opracowanie zbiorów oraz przygotowanie koncepcji wystawy stałej, a także znalezienie dla niej stałego miejsca i gwarancji sfinansowania kosztów stałych przynajmniej przez 10 lat. Dlatego niezbędna jest współpraca wnioskodawców z lokalnym samorządem czy przedsiębiorcami, którzy takie zaplecze zapewnią. W trakcie realizacji zadań beneficjenci I etapu zostaną zaproszeni do udziału w warsztatach, podczas których eksperci z muzeów i instytucji pamięci udzielą wsparcia z zakresu zabezpieczania i ewidencji zbiorów, realizacji wystaw i prowadzenia działań edukacyjnych. Będzie to także forum prezentacji dobrych praktyk przez organizacje, które już zrealizowały podobne projekty i prowadzą izby pamięci. Ta część programu zostanie realizowana przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów we współpracy z Ośrodkiem „Pamięć i Przyszłość” we Wrocławiu, który od lat prowadzi podobne działania w ramach projektu finansowanego przez MKiDN pt. Ocalone dziedzictwa. Regionalne Izby Pamięci Ziem Zachodnich i Północnych.
NA CO MOŻNA OTRZYMAĆ DOFINANSOWANIE:
W I etapie programu w ramach zadania wymagana jest realizacja następujących działań:
- Zorganizowanie minimum jednego spotkania z mieszkańcami na temat projektowanej izby pamięci.
- Przeprowadzenie zbiórki obiektów do zbiorów projektowanej izby pamięci uwzględniającej podpisanie dokumentów przenoszących własność. Działanie nieobowiązkowe dla beneficjentów posiadających zgromadzoną kolekcję.
- Sporządzenie wykazu dla zgromadzonych obiektów opracowanego zgodnie z wytycznymi zawartymi w załączniku nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Odpowiednie zabezpieczenie zbiorów.
- Przygotowanie i zrealizowanie minimum jednorazowej prezentacji zgromadzonych zbiorów dla miejscowej społeczności.
- Opracowanie koncepcji wystawy stałej w planowanej izbie pamięci. Działanie nieobowiązkowe dla beneficjentów nie planujących aplikować do II etapu programu.
- Nawiązanie współpracy z lokalnym samorządem w celu uzgodnienia lub objęcia patronatem lokalizacji projektowanej izby pamięci i warunków jej utrzymania w okresie trwałości zadania (10 lat od zakończenia realizacji zadania w etapie II) poprzez podpisanie listu intencyjnego bądź umowy lub ogłoszenie deklaracji władz gminy w formie uchwały dla izb/muzeów już istniejących w strukturze gminnych instytucji kultury. Działanie nieobowiązkowe dla beneficjentów nie planujących aplikować do II etapu programu.
- Udział w warsztatach organizowanych przez NIMOZ dla beneficjentów etapu I. Warsztaty obejmować będą zagadnienia dotyczące nabywania, dokumentowania i zabezpieczania obiektów, opracowywania scenariusza i aranżacji wystawy oraz programów edukacyjnych.
KTO MOŻE SKŁADAĆ WNIOSKI: Podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie w ramach etapu I są̨:
- organizacje pozarządowe posiadające osobowość prawną działające od minimum 3 lat, których celem działalności jest wspieranie aktywności lokalnej,
- instytucje kultury wpisane do gminnych Rejestrów Instytucji Kultury.
WYSOKOŚĆ DOTACJI: od 20 000,00 zł do 50 000,00 zł. Wymagany wkład własny na poziomie 10%
TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW: do 15.08.2023 r.
TERMIN REALIZACJI ZADANIA: od 01.01.2024 do 30.09.2024
ŹRÓDŁO ORAZ DODATKOWE INFORMACJE:
Szczegółowe informacje można uzyskać na stronie internetowej organizatora konkursu https://witkac.pl/public/#/contest/view?id=26961 oraz https://www.nimoz.pl/dzialalnosc/wsparcie-finansowe/izby-pamieci
KONTAKT:
Kamila Wojciechowska - Specjalistka ds. programów wsparcia finansowego
tel.: (+48) 722 019 005
kwojciechowska@nimoz.pl
Monika Czartoryjska - Kierownik
tel.: (+48) 22 25 69 629
mczartoryjska@nimoz.pl
Koryna Dylewska - Zastępczyni kierownika
tel.: (+48) 22 25 69 632
kdylewska@nimoz.pl
Ewa Walicka - Główna specjalistka ds. programów wsparcia finansowego
tel.: (+48) 22 25 69 628
ewalicka@nimoz.pl
Anita Laskowska - Specjalistka ds. programów wsparcia finansowego
tel.: (+48) 22 25 69 613 alaskowska@nimoz.pl
Konrad Jaśczak - Główny specjalista ds. programów wsparcia finansowego
tel.: (+48) 22 25 69 631
kjasczak@nimoz.pl