twitter instagram YouTube

2022-10-18
POSTAW NA SŁOŃCE – KONKURS BADAWCZY

POSTAW NA SŁOŃCE – KONKURS BADAWCZY

Konkurs badawczy jest realizowany w ramach ogólnopolskiego projektu edukacji ekologicznej „Postaw na Słońce”. Skierowany jest do szkół oraz pośrednio do społeczności lokalnych, poszerza społeczną świadomość na temat problematyki pozyskiwania energii, jej wpływu na środowisko oraz zalet (ekonomicznych i środowiskowych) wykorzystywania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych na przykładzie paneli fotowoltaicznych. Projekt przedstawia również praktyczne możliwości zastosowania ogniw fotowoltaicznych w funkcjonowaniu prywatnych domów jednorodzinnych, a także budynku szkoły. Konkurs realizowany jest w formie międzyszkolnej rywalizacji. Rejestracja zespołów do 30 listopada 2022 r.

FUNDATOR: Fundacja Banku Ochrony Środowiska

O PROGRAMIE:

Organizatorem konkursu jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska.
Partnerem głównym konkursu jest Bank Ochrony Środowiska.
Konkurs jest realizowany w formie międzyszkolnej rywalizacji.
Konkurs jest podzielony na 2 etapy:
– Etap I: „Energia słońca” (cel: zdobycie wiedzy).
– Etap II „Zarabiaj na słońcu – promocja instalacji fotowoltaicznych” (cel: wykorzystanie zdobytej wiedzy).

CELE KONKURSU:

1. Upowszechnienie wśród młodego pokolenia wiedzy na temat korzyści środowiskowych i ekonomicznych, jakie daje wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii, a w szczególności ogniw fotowoltaicznych.
2. Przedstawienie praktycznych możliwości zastosowania ogniw fotowoltaicznych w funkcjonowaniu domów jednorodzinnych, wielorodzinnych oraz budynków urzędowych oraz upowszechnienie tej wiedzy wśród społeczności lokalnych.
Cele szczegółowe:
1. Upowszechnienie wiedzy dotyczącej energii odnawialnej oraz ogniw fotowoltaicznych w społeczeństwie.
2. Zaznajomienie społeczeństwa z pojęciem „prosument”, oznaczającym osobę będącą zarazem producentem i konsumentem energii elektrycznej, wytwarzanej we własnym gospodarstwie domowym.
3. Upowszechnienie wiedzy dotyczącej korzyści środowiskowych i ekonomicznych, jakie płyną z wykorzystania technologii odnawialnych źródeł energii.
4. Wspieranie rozwoju technologii odnawialnych źródeł energii.
5. Promocja ogniw fotowoltaicznych jako odnawialnego źródła energii elektrycznej.
6. Stworzenie łatwej w obsłudze platformy umożliwiającej obliczanie zużycia energii oraz dokonywania obliczeń oszczędności związanych z wykorzystaniem ogniw fotowoltaicznych.
7. Bezpłatne udostępnienie narzędzi informatycznych, które umożliwią samodzielne wstępne dobranie systemów fotowoltaicznych i wyliczenie korzyści środowiskowych i ekonomicznych z tego tytułu.
8. Zdobycie przez uczniów umiejętności wyliczenia zużycia energii elektrycznej przez budynek.
9. Nabycie przez młodzież nowych umiejętności związanych z oszczędzaniem i domowymi wydatkami.
10. Nabycie przez młodzież umiejętności realizowania projektów – działania w grupie, przełamywania barier w stosunku do rówieśników jak również innych środowisk, do których kierowana jest wiedza ekologiczna.
11. Nabycie przez młodzież umiejętności dostosowania promocji do charakteru realizowanego projektu. Wzmocnienie umiejętności wykorzystania w praktyce wcześniej zdobytej wiedzy oraz samodzielnego, kreatywnego myślenia.

KTO MOŻE SKŁADAĆ WNIOSKI:

W konkursie mogą wziąć udział zespoły składające się z uczniów (maks. 10 uczniów + opiekun/nauczyciel) klas 7 i 8 szkół podstawowych lub uczniów szkół ponadpodstawowych wszystkich typów (licea ogólnokształcące, technika, szkoły branżowe I stopnia) z całej Polski. Jedną szkołę może reprezentować jeden zespół, składający się z członków jednej lub wielu klas.

WYSOKOŚĆ DOTACJI: 30.000 zł.      

TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW: 30 listopada 2022 (rejestracja zespołów)

TERMIN REALIZACJI ZADANIA:
Etap I:

Ostateczny termin nadesłania raportów to 9 marca 2023 roku.

Etap II:

Etap II rozpoczyna się po wysłaniu raportu z etapu I.

Ostateczny termin nadesłania raportów z II etapu to 24 maja 2023 roku.

ŹRÓDŁO ORAZ DODATKOWE INFORMACJE:

ETAP I „ENERGIA SŁOŃCA”:
1. Budowa zespołu (należy opisać członków zespołu).
2. Przygotowanie krótkiego referatu dotyczącego wszystkich poniższych zagadnień:
– obecne sposoby wytwarzania energii przez człowieka;
– wpływ produkcji energii ze źródeł nieodnawialnych na środowisko przyrodnicze (m. in. smog, zmiany klimatu);
– społeczne i zdrowotne skutki zanieczyszczeń powietrza i zmian klimatycznych;
– wyczerpywanie się surowców, z których pozyskiwana jest energia i co z tego wynika.
3. Przygotowanie krótkiego referatu dotyczącego Odnawialnych Źródeł Energii i efektywności energetycznej oraz referatu na temat fotowoltaiki.
ETAP II „ZARABIAJ NA SŁOŃCU – PROMOCJA INSTALACJI FOTOWOLTAICZNYCH”:
Zadanie 2.1. OZE dla domu.
Zadanie 2.2. OZE dla szkoły.
Zadanie 2.3. Promocja OZE.

Nagrody (przyznawane uczniom i nauczycielom):
– 3 nagrody za zdobycie najwyższych wyników w pierwszym etapie;
– 3 nagrody za zdobycie najwyższych wyników w drugim etapie;
– 3 nagrody grand prix, za zdobycie najwyższych wyników łącznie za pierwszy i drugi etap.
Nagrody główne i nagrody za etapy są przyznawane oddzielnie w dwóch kategoriach: szkoły podstawowe oraz szkoły ponadpodstawowe.

Szczegółowe informacje można uzyskać na stronie internetowej https://postawnaslonce.pl/

KONTAKT:

Fundacja Banku Ochrony Środowiska
T: 515 114 639 (w godz. 10:00-14:00)

E-mail: postawnaslonce@fundacjabos.pl

Opublikował: op@leszno.pl
Napisz do nas