twitter instagram YouTube

2023-04-14
Realizacja kampanii społecznej promującej rodzicielstwo zastępcze. Edycja 2023

Realizacja kampanii społecznej promującej rodzicielstwo zastępcze. Edycja 2023

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej (MRiPS) rozpoczęło nabór wniosków w ramach konkursu ofert dla organizacji pozarządowych pn. „Realizacja kampanii społecznej promującej rodzicielstwo zastępcze. Edycja 2023”. Termin składania wniosków to 5 maja 2023r.

FUNDATOR: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej

O PROGRAMIE: Minister, kierujący działem administracji rządowej – rodzina, ogłasza I otwarty konkurs ofert „Realizacja kampanii społecznej promującej rodzicielstwo zastępcze. Edycja 2023”. W oparciu o art. 187 ust. 1a ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 447, z późn. zm.) oraz art. 13 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, z późn. zm.), zwanej dalej „UoDPPioW”, w ramach Programu „Kampania społeczna promująca rodzicielstwo zastępcze”, Minister zleca przeprowadzenie Konkursu ofert. W ramach Konkursu dofinansowany zostanie najlepszy projekt na ogólnopolską kampanię społeczną, której celem jest zmiana postaw społecznych wobec rodziny zastępczej. Zmiana ta polegać będzie na wzroście świadomości społecznej odnośnie rodzicielstwa zastępczego, a także dostarczeniu wiedzy i zachęceniu Polaków do zaangażowania się w tworzenie rodzinnej pieczy zastępczej.

CELE PROGRAMU : Dane statystyczne wskazują na niewystarczającą liczbę rodzin zastępczych oraz rodzinnych domów dziecka. Zdaniem ekspertów jest to spowodowane silnie ugruntowaną pozycją instytucjonalnych form pieczy zastępczej, co wynika z wielowiekowej tradycji funkcjonowania tego typu placówek na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: RP). Z badań przeprowadzonych w 2013 r. na temat społecznego obrazu rodzinnej pieczy zastępczej wynika, że Polacy wykazują wysoki stopień aprobaty wobec zjawiska rodzinnej pieczy zastępczej, ale niższą gotowość osobistego zaangażowania w rodzicielstwo zastępcze. Choć wielu respondentów deklaruje, że wsparłoby w takich działaniach swoich krewnych i znajomych, to jednak sami nie wskazują na możliwość bezpośredniego, osobistego zaangażowania. Dlatego potrzebna jest ogólnopolska kampania społeczna, której głównym celem będzie promowanie rodzicielstwa zastępczego jako formy rodzicielstwa alternatywnego, a w konsekwencji pozyskiwanie nowych rodzin zastępczych i kandydatów do prowadzenia rodzinnych form pieczy zastępczej.

NA CO MOŻNA OTRZYMAĆ DOFINANSOWANIE:  Za priorytetowe uznaje się przygotowanie i wypromowanie ogólnopolskiej kampanii społecznej, wykorzystującej takie narzędzia marketingu jak reklama i public relations, które służą wspieraniu tworzenia postaw społecznych ukierunkowanych na zmianę świadomości społecznej wobec rodzicielstwa zastępczego oraz dostarczeniu wiedzy i zachęceniu Polaków do zaangażowania się w tworzenie rodzinnej pieczy zastępczej. W ramach kampanii powinien zostać przygotowany logotyp Kampanii w postaci odpowiadającej tematowi Konkursu.

  • Kampania społeczna powinna spełniać wszystkie następujące cele szczegółowe:
  • wskazywać na pozytywną rolę rodzicielstwa zastępczego w procesie wychowawczym oraz korzystne skutki, jakie wypływają z tego rodzaju doświadczeń zarówno dla opiekunów jak i podopiecznych;
  • dostarczać wiedzy na temat rodzinnych form pieczy zastępczej, w tym odpowiedzieć na następujące pytania: kto może być rodziną zastępczą, jak zostać rodzicem zastępczym, jakie instytucje publiczne odpowiadają za wsparcie rodzin zastępczych, gdzie szukać informacji na temat form rodzinnej pieczy zastępczej;
  • przekaz powinien być uniwersalny, skierowany do ogółu społeczeństwa;
  • w ramach działań niezbędne jest minimum: przygotowanie spotu TV, reklamy typu display, stworzenie i prowadzenie platformy informacyjnej z bieżącym wsparciem dla osób zaineresowanych pieczą zastępczą, organizacja we współpracy ze Zleceniodawcą ogólnopolskiej konferencji o rodzicielstwie zastępczym, oraz szeroka akcja promocyjna w mediach ogólnopolskich (takich jak: portale internetowe, tygodniki, dzienniki, TV, radio, współpraca z influencerami), możliwe również jest dodatkowe wykorzystanie reklam ambientowych oraz innych narzędzi reklamy i promocji.

KTO MOŻE SKŁADAĆ WNIOSKI:

1)Podmiotami uprawnionymi do złożenia oferty w Konkursie są:

  • organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 UoDPPioW, m.in. stowarzyszenia (w tym stowarzyszenia zwykłe) oraz jednostki terenowe stowarzyszeń posiadające osobowość prawną, związki stowarzyszeń, fundacje, kółka rolnicze;
  • podmioty określone w art. 3 ust. 3 pkt 1 UoDPPioW, tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołówi związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
  • podmioty określone w art. 3 ust. 3 pkt 3 UoDPPioW, tj. spółdzielnie socjalne.

2) Podmioty składające ofertę w Konkursie powinny mieć doświadczenie w realizacji minimum dwóch kampanii społecznych lub projektów informacyjno-edukacyjnych na rzecz rodziny oraz okres co najmniej 2 lat, w którym prowadziły działalność na rzecz rodzinnej pieczy zastępczej lub adopcji poprzez działania zmierzające do promocji rodzinnej pieczy zastępczej lub adopcji.

WYSOKOŚĆ DOTACJI:
Budżet przewidziany na realizację konkursu wynosi 2 475 000 zł (słownie: dwa miliony czterysta siedemdziesiąt pięć tysięcy złotych). Konkurs finansowany jest ze środków budżetu państwa. Wniesienie wkładu własnego w ramach składanych ofert nie jest wymagane.

TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW: 05.05.2023r.

TERMIN REALIZACJI ZADANIA: od dnia 1 lipca 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

ŹRÓDŁO ORAZ DODATKOWE INFORMACJE:
www.gov.pl/web/rodzina/rusza-i-otwarty-konkurs-ofert-na-realizacje-kampanii-spolecznej-promujacej-rodzicielstwo-zastepcze

KONTAKT: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej (ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa).

 

 

Opublikował: op@leszno.pl
Napisz do nas