2018-07-18
3 płaszczyzny współpracy

Organizacje pozarządowe skupiają aktywnych obywateli i podejmują działania na rzecz społeczności lokalnych są ważnym partnerem dla leszczyńskiego samorządu. Skuteczność działań podejmowanych przez organizacje sprawia, że z roku na rok rośnie ich rola w kreowaniu pozytywnych zmian w środowisku lokalnym.
Niepodważalna rola leszczyńskiego sektora pozarządowego jako partnera samorządu umożliwia skuteczną realizację wspólnego, długofalowego celu, jakim jest wzmacnianie współpracy między Urzędem Miasta Leszna, a organizacjami pozarządowymi i służy budowie Aktywnego Obywatelskiego Leszna.
Miasto współpracuje z leszczyńskimi NGO na trzech głównych płaszczyznach.
Płaszczyzna I:
Współpraca jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie tworzenia polityk publicznych
Politykę publiczną rozumiemy jako sumę systemowych i porządkowych działań, które podejmowane są dla rozwiązywania najważniejszych problemów, które dotykają mieszkańców lokalnych społeczności. Obejmuje ona trzy kluczowe sfery
- koncepcje rozwiązań problemów,
- działania publiczne (ich produkty),
- rezultaty tych działań (wpływ działań na dobrostan obywateli).
Miasto Leszno angażuje organizacje pozarządowe w procesy tworzenia planów, programów i strategii zaspokajania potrzeb obywateli i rozwiązywania problemów społecznych, dzięki czemu tworzone dokumenty są bardziej adekwatne do potrzeb i problemów różnych grup mieszkańców.
Polityki tworzone w partnerstwie pobudzają również zainteresowanie społeczności współudziałem w ich planowaniu i realizacji. Aktualnie trwają prace nad Programem Współpracy na rok 2019 – więcej informacji TUTAJ
Płaszczyzna II:
Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań publicznych
Wdrażanie polityk publicznych prezentowanych w pierwszej płaszczyźnie odbywa się bezpośrednio poprzez realizację zadań publicznych.
Zadania publiczne to działania, które podejmuje administracja samorządowa w ramach ustaw określających zakres ich kompetencji.
Głównym argumentem współpracy w tym obszarze jest dążenie do lepszego zaspokajania potrzeb społecznych z wykorzystaniem potencjału partnerów.
Formy finansowe współpracy
Zlecanie zadań publicznych wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi /wzorców działań.
Wynikają one z:
- obowiązujących przepisów prawa (ustawy o finansach publicznych, prawa zamówień publicznych czy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie),
- wymogów zarządzania w administracji publicznej,
- uwarunkowań kulturowych.
Formy finansowe - przepisy prawa
a) ogłaszanie konkursów na realizację zadań publicznych;
b) przyjmowanie i rozpatrywanie przez JST wniosków organizacji pozarządowych o realizację zadania publicznego;
c) zlecanie organizacjom pozarządowym obsługi konkursów ofert na realizację zadań publicznych;
d) podzlecanie zadań w ramach umowy na realizację zadania publicznego i regranting.
Formy finansowe - wymogi zarządzania w jst
a) standaryzacja usług publicznych (obligatoryjna przy powierzeniu zadania);
b) powiązanie kryteriów wyboru ofert w ramach konkursu z programem współpracy i dokumentami planistycznymi;
c) uwzględnianie w kosztach realizacji zadań publicznych zarówno wydatków merytorycznych (bezpośrednich), jak i administracyjnych związanych z ich realizacją (pośrednich);
d) dopuszczenie w umowach z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych możliwości dokonywania przesunięć wydatków pomiędzy pozycjami;
e) jawność procedur naboru i wyboru ofert na realizację zadań publicznych;
f) opracowanie i wdrożenie efektywnego systemu monitoringu i oceny realizacji zleconych zadań publicznych.
Formy finansowe - uwarunkowania kulturowe
a) wspólne oferty organizacji pozarządowych (wspierające rozwój partnerstw projektowych);
b) stosowanie klauzul społecznych przy zamówieniach publicznych;
c) mieszany skład komisji konkursowych z udziałem przedstawicieli różnych sektorów, wyłączający wystąpienie konfliktu interesów;
d) publikowanie informacji, raportów i sprawozdań z realizacji zadań publicznych.
Przykładowe formy niefinansowe współpracy
- udostępnianie rzeczowych i kadrowych zasobów samorządu,
- udostępnianie infrastruktury promocyjnej samorządu ,
- obejmowanie patronatami realizacje zadań publicznych,
- udzielanie przez samorząd wsparcia merytorycznego (informacja, doradztwo, szkolenia) realizatorom zadań i usług publicznych,
- funkcjonowanie wspólnych zespołów koordynujących i monitorujących realizację zadań publicznych w danej sferze publicznej (np.: komisje konkursowe, zespoły branżowe, komitety sterujące).
Formy współpracy – partnerstwo
Współpraca przy realizacji konkretnych projektów na rzecz realizacji zadań publicznych (tzw. partnerstwa projektowe) przyczynia się do efektywnego wykorzystywania zasobów osobowych i rzeczowych partnerów tworząc efekt synergii.
Płaszczyzna III:
Infrastruktura współpracy, tworzenie warunków do społecznej aktywności
- wspieranie działania już istniejących organizacji i nieformalnych, oddolnych inicjatyw mieszkańców, a także stwarzanie warunki do zawiązywania się organizacji pozarządowych i inicjatyw,
- wsparcie szkoleniowo – doradcze w zakresie rozwoju organizacji i inicjatyw obywatelskich, np. świadczenie usług doradczych i szkoleniowych; pomoc szkoleniowo-doradcza przy powstawaniu nowych podmiotów; szkolenie liderów; wspieranie wolontariatu; wsparcie w pozyskiwaniu środków (np. pomoc przy pisaniu projektów, zorganizowaniu zbiórki publicznej itp.),
- wspieranie przez leszczyński samorząd kampanii informacyjno-promocyjnych organizacji pozarządowych i inicjatyw obywatelskich z wykorzystaniem narzędzi będących w dyspozycji samorządu oraz udostępnienie przez samorząd kanałów informacyjnych do promocji lokalnych organizacji pozarządowych (portal ngo.leszno.pl, media społecznosciowe Facebook /Twitter /Instagram Leszczyńskie NGO, materiały promocyjne),
- prowadzenie ogólnodostępnej bazy danych o zarejestrowanych organizacjach pozarządowych zawierającej dane teleadresowe i o prowadzonej działalności,
- organizacja spotkań, warsztatów problemowych (np. kultura, edukacja, pomoc socjalna, sport, ochrona zdrowia, równość szans i przeciwdziałanie dyskryminacji) i wykorzystywanie ich jako formy działań integracyjnych i płaszczyzny wymiany doświadczeń czy okazji nawiązania partnerstw i współpracy,
- organizacja plenarnych (tj. skierowanych do wszystkich organizacji) spotkań organizacji pozarządowych (stwarzanie płaszczyzn wymiany poglądów, wiedzy i doświadczeń w sektorze pozarządowym) np. organizacja Targów NGO oraz akcji Aktywne Obywatelskie Leszno.
Partnerstwo lokalne
Fundamentem współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi, a także innymi podmiotami lokalnymi (np. przedsiębiorcami) w zakresie polityk i zadań publicznych jest partnerstwo lokalne – czyli łączenie zasobów, wiedzy, doświadczenia, współudział, współdecydowanie i współodpowiedzialność za kondycję wspólnoty lokalnej.