2017-03-20
Niesłyszący - Wartościowy tak jak Ty
„Uszkodzenie słuchu i głuchota”.Świadomość osób pełnosprawnych na temat życia i problemów głuchych oraz niedosłyszących jest stosunkowo mała, co sprzyja utrzymywaniu się stereotypów na temat ludzi z dysfunkcjami słuchowymi. Te stereotypy nie tylko godzą w osoby niepełnosprawne, ale powodują straty w skali całego społeczeństwa, ponieważ utrudniają wykorzystanie potencjału tych osób.
Niesłyszącym nazywamy człowieka, który jest pozbawiony słuchu, a więc treści słuchowych płynących ze świata i wskutek tego znajduje się w gorszych warunkach niż słyszący w pracy poznawczej i przygotowania do życia społecznego.
Innymi słowy osoba z wadą słuchu to osoba, u której istnieje uszkodzenie słuchu utrudniające bądź wręcz uniemożliwiające odbieranie mowy ustnej drogą słuchową. Międzynarodowe Biuro Audiofonologii (BIAP) przyjęło klasyfikację uszkodzeń słuchu ze względu na stopień uszkodzenia słuchu, tj.: uszkodzenie słuchu w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. Przy uszkodzeniu słuchu w stopniu lekkim ubytek słuchu w decybelach wynosi powyżej 20 do 40. Osoby z takim uszkodzeniem słuchu nazywane są lekko niedosłyszącymi, ponieważ mogą mieć problemy jedynie z rozróżnianiem słuchowym głosek bądź słuchaniem z dużej odległości, bądź w hałasie. Nie wszystkie osoby z tym uszkodzeniem korzystają z aparatów słuchowych.
Uszkodzenie słuchu w stopniu umiarkowanym (ubytek słuchu powyżej 40dB do 70dB) dotyczy osób, które mają problemy ze słyszeniem mowy ludzkiej. Często nazywane słabosłyszącymi lub niedosłyszącymi. Do prawidłowego odbioru dźwięków potrzebują dobrych warunków akustycznych. Większość osób korzysta z aparatów słuchowych bądź innych pomocy technicznych. Dzieci powinny korzystać z kształcenia integracyjnego, gdzie nauczyciel powinien być odpowiednio przeszkolony do pracy z takim dzieckiem. Uszkodzenie słuchu w stopniu znacznym (ubytek słuchu powyżej 70bD do 90dB). Osoby z tym uszkodzeniem nawet przy korzystaniu z aparatów słuchowych nie są w stanie całkowicie słyszeć mowy ludzkiej. Lepszą komunikację uzyskuje się za pomocą odbioru wzrokowego i odczytywania mowy z ust. Dziecko z tym uszkodzeniem słuchu potrzebuje wczesnej rewalidacji oraz kształcenia specjalnego w placówkach dla dzieci głuchych. Uszkodzenie słuchu w stopniu głębokim (ubytek słuchu powyżej 90dB). Nawet przy korzystaniu z aparatów słuchowych osoby z tym uszkodzeniem nie są w stanie rozumieć mowy. Istotną rolę odgrywa tu odczytywanie mowy z ust. Dzieci muszą być objęte „wczesną interwencją medyczną i logopedyczną”, wymagają także specjalnego kształcenia w placówkach dla dzieci głuchych. Osoby z tym ubytkiem słuchu porozumiewają się za pomocą języka migowego.
Następstwem utraty słuchu lub jego braku jest utrudnienie rozwoju umysłowego i społecznego. Jest to podstawowy powód, dla którego początek rehabilitacji powinien rozpocząć się możliwie najwcześniej, gdy tylko stwierdzi się głuchotę.
Wszelka praca z osobami niesłyszącymi opiera się głównie na wzroku, wykorzystuje się jedynie pomocniczo resztki słuchu i dotyk.
Spośród wielu cech umysłowych, podkreślających odrębność psychiki osób niesłyszących w porównaniu do słyszących, najistotniejsze dotyczą sfery poznania (percepcji). Osoby te nie są pozbawione zdolności poznawczych, ale poznanie przez nich rzeczywistości jest ograniczone. U dziecka głuchego pierwsze wiadomości i umiejętności wytwarzają się na podstawie wzroku, węchu, smaku oraz dotyku. Dziecko głuche odbiera bodźce wzrokowe, smakowe, węchowe i dotykowe, lecz nie łączy ich z nazwą, gdyż jej nie słyszy. Nie kojarzy więc symbolu dźwiękowego z pojęciem.
Każdego niesłyszącego należy traktować indywidualnie, podkreślając jego godność ludzką i eksponując dodatnie cechy osobowości. Osoby niesłyszące z racji swojego kalectwa, są bardziej niż osoby słyszące skłonne do wycofywania się i bierności, u podłoża czego tkwi poczucie mniejszej wartości. Prawidłowa organizacja procesu socjalizacji niesłyszących, polega więc na tworzeniu warunków sprzyjających ich maksymalnej aktywizacji w tym także aktywizacji zawodowej.
PZG Leszno zaprasza na Drzwi Otwarte w dniu 19 kwietnia br. w godzinach 10.00 do 18.00. Głównym punktem dni otwartych w kole będzie prelekcja na temat niedosłuchu lub całkowitej głuchoty oraz sposobów rehabilitacji. Istotnym elementem będzie również rozmowa na temat wciąż istniejących wśród społeczeństwa stereotypów dotyczących osób z tą niepełnosprawnością, a hasłem przewodnim będzie : " Niesłyszący - wartościowy tak jak Ty".
Materiał został przygotowany przez Polski Związek Głuchych w Lesznie - Oddział Wielkopolski. Siedziba mieści się w Lesznie, przy ul. Bolesława Chrobrego 37.