2017-03-16
Dlaczego warto brać udział w Targach NGO?
Nie zostaniesz dostrzeżony, jeśli się nie pokażesz – tak w skrócie można najlepiej zarekomendować udział w targach organizacji pozarządowych. Pomimo to, nadal niektóre fundacje, stowarzyszenia, kluby sportowe mają pewne obawy przed braniem udziału w tego typu wydarzeniach. Dla nieprzekonanych mamy kilka powodów przekonujących do tego, że udział w targach może przynieść same korzyści.
Celem targów NGO jest zapoznanie społeczności z możliwościami, jakie niosą w dzisiejszych czasach organizacje z III sektora. To także inspiracja dla wprowadzenia rozwiązań zmierzających do polepszenia jakości życia lokalnych społeczności, stając się miejscem spotkań, wymiany opinii, doświadczeń oraz pomysłów, zmierzających do rozwoju najbardziej newralgicznych sfer życia mieszkańców danego obszaru.
Targi organizacji pozarządowych to również doskonała okazja, by zaprezentować swoje działania.
Po pierwsze sami wychodzimy do ludzi.
Jesteśmy obecni i dostępni z szerokim wachlarzem możliwości by się zaprezentować. Pokazy, warszaty, gry, zabawy… mnóstwo atrakcyjnych form na pokazanie światu czym się zajmujemy.
Po drugie – bezpośredni kontakt.
Niezwykle ważny aspekt targów. Każdy z zainteresowanych ma możliwość porozmawiać z nami, dopytać o ewentualne niejasności, a my w takiej rozmowie odpowiednio wykazując się entuzjazmem możemy wszystko. Nawet przekonać tych sceptycznych.
Po trzecie – współpraca.
Nie ma lepszej możliwości nawiązania kontaktów, które mogą zaowocować współpracą niż właśnie targi. To właśnie one gromadzą w jednym miejscu wiele różnych organizacji pozarządowych. Fundacje, stowarzyszenia, kluby sportowe. Organizacje działające w obszarze kultury, edukacji, sportu, pomocy społecznej i inne. To wszystko daje możliwość nie tylko nawiązania współpracy z inną organizacją o podobnym profilu, ale rozbudowanie zakresu naszych działań przez wspólne inicjatywy o znacznie szerszym zasięgu niż miałoby to miejsce w przypadku indywidualnych działań.
Istotnym argumentem za uczestniczeniem w targach jest także możliwość pozyskania „świeżej krwi”. Nierzadko zdarza się bowiem tak, że podczas takich wydarzeń jak targi udaje się kogoś zainteresować na tyle, że daje się porwać idei i dołącza do zespołu wolontariuszy działających w danej organizacji.
Wszystko to można zyskać bez wielkich nakładów finansowych. W Lesznie rok rocznie odbywają się targi organizacji pozarządowych, w których udział jest całkowicie darmowy. Miasto Leszno organizuje dwa razy do roku targi, podczas których wszystkie chętne podmioty działające w obszarze pożytku publicznego mogą zaprezentować swoją działalność. Z roku na rok liczba wystawców się zwiększa, ku zadowoleniu mieszkańców.
W maju na leszczyńskiej Starówce odbywają się Dni Europy i Targi Organizacji Pozarządowych. Wydarzenie to organizowane jest wspólnie przez Fundację Centrum Aktywności Twórczej, Europe Direct Poznań, Miejski Ośrodek Kultury w Lesznie oraz Miasto Leszno. Właśnie ruszyły zgłoszenia do udziału w wydarzeniu, które w tym roku odbędą się 13 maja br. Formularze zgłoszeniowe dostępne są tutaj
We wrześniu odbywa się zainicjowana przez Miasto Leszno kampania pn. Aktywne Obywatelskie Leszno, w ramach której organizowany jest Festyn Organizacji Pozarządowych, leszczyńskich instytucji oraz firm zaangażowanych społecznie. W tym roku wydarzenie odbędzie się 16 września. Już dzisiaj wpiszcie sobie ten termin do kalendarza i bądźcie z nami.
Obie imprezy przyciągają nie tylko rzesze wystawców, ale także niezliczoną liczbę odwiedzających.
Reasumując, dlaczego warto brać udział w targach?
- targi to doskonała przestrzeń do zaprezentowania oferty swojej organizacji, to możliwość różnorodnych spotkań oraz dyskusji na temat podejmowanych aktywności,
- jest to miejsce integracji całego leszczyńskiego sektora pozarządowego,
- szerokie grono odbiorców,
- tworzenie sieci kontaktów wśród przedstawicieli organizacji pozarządowych, grup nieformalnych, różnych instytucji, czy firm działających w obszarze pożytku publicznego,
- bezpośrednia prezentacja,
- otrzymujesz natychmiastową informację zwrotną na temat organizowanych działań swojej organizacji,
- szeroka promocja w mediach,
-doskonały sposób mobilizowania wszystkich członków i sympatyków organizacji,
- rozszerzasz i modyfikujesz kanały dystrybucji, budujesz sieci sprzedaży usług w przypadku np. odpłatnej działalności pożytku publicznego czy działalności gospodarczej,
- targi to spotkanie wszystkich aktywnych z organizacji pozarządowych,
- oferowanie mieszkańcom w pełni fachowej i profesjonalnie przygotowanej i podanej informacji o swojej organizacji to następny powód, dla którego warto brać udział w targach i dobrze się do nich przygotować,
- targi stanowią doskonałe wsparcie reklamy i innych technik promocyjnych,
- ostatnia i najważniejsza cecha charakterystyczna dla targów jako narzędzia promocji, to bezpośredni kontakt z odbiorcami, klientami i potencjalnymi klientami.
Gdy już uczestniczymy w Targach NGO pamiętajmy, aby wyznaczyć kluczową osobę- organizatora stoiska.
Podstawą skutecznego uczestnictwa w targach jest wybranie osoby odpowiedzialnej za całość przedsięwzięć przed, w trakcie i po targach. Bez względu na to, jaki tytuł przydzielimy tej osobie, będzie ona odpowiedzialna za całość podejmowanych przedsięwzięć w ramach ustalonej strategii i zatwierdzonego budżetu.
Umiejętności są niezbędne, bowiem zakres podstawowych obowiązków lidera zespołu targowego przedstawia się następująco:
- planowanie i przygotowanie stoiska;
- dobór członków z organizacji pozarządowej,
- dbałość o atmosferę współpracy w zespole i skuteczną synergię działań podejmowanych przez wszystkich zainteresowanych;
- kierowanie zespołem stoiska podczas targów;
- organizowanie logistyki całej ekspozycji i angażowanie w to innych członków organizacji
Uczestnicząc w targach pamiętajmy, by nasze stanowisko było jak najbardziej atrakcyjne. Skupmy się na tym, czym zajmuje się nasze organizacja. Wykorzystajmy wszystkie nasze atuty. Pamiętajmy, że podczas targów organizacji jest wiele, dlatego też musimy starać się, by jak najbardziej efektywnie i efektownie zaprezentować siebie. Ważny jest wcześniejszy plan działania, dzięki któremu nasze stanowisko nie będzie ‘martwe’, a wręcz przeciwnie – będzie tętniło życiem. Gry, zabawy, wystawy fotograficzne, rozdawanie gadżetów i materiałów- promocyjnych, wykorzystanie urządzeń mobilnych – to tylko część z elementów, które mogą zainteresować odwiedzających targi. Wykorzystajmy dobrze wolontariuszy, którzy powinni aktywnie włączyć się w promocję naszego stanowiska. Unikajmy zamykania się na innych, nie odwracajmy się plecami do odwiedzających, nie bądźmy bierni przy stanowisku. Przeciwnie. Bądźmy otwarci, uśmiechajmy się, przyciągajmy innych do siebie. Kto wie – być może tym sposobem pozyskamy nowych członków naszej organizacji i poszerzymy swoje horyzonty.